söndag 21 juni 2009

Min midsommarhelg

Jag avskyr röda dagar. Verkligen avskyr. Inte allt med dem, naturligtvis. Jag är mer nyanserad än så. Jag tycker om att vara ledig.
Det jag inte tycker om är att precis alla andra också är lediga. Alla caféer är stängda, behöver man kläder är det en omöjlighet, till och med restauranger har stängt. Nej, jag vet, inte alla röda dagar, men midsommarafton och dagen.
Vilken värdelös högtid det är. Ganska lik de andra högtiderna vi firar. Sill, dåligt väder, skyhöga förväntningar.
Men i år hade jag banne mig min bästa midsommarafton sedan nittiotalet.
Jag och Johan firade tillsammas, bara vi. En helt lugn dag och sen middag på sturehof. Vi funderade på utgång, men valde istället hemmet. Ingen press.

Igår vaknade vi vid två. Spenderade dagen med första säsongen av Dexter, Rika Barn Leka Bäst, vegotacos och ostbågar. Ingen stress.

Idag är det söndag. Röd dag men förhoppningsvis har världen återfått sansen och öppnat upp några butiker och caféer. Vad ska jag annars göra idag?

Inga kommentarer: