torsdag 31 december 2009

Rosa champange

Morgonkaffe på 7eleven, jag har uträttat ärenden. Apoteket har besökts och även systembolaget. Det var längesen jag satte min fot där efter att inte ha druckit alkohol på snart två år. Jag ska på nyårsmiddag, värdparet förtjänar en flaska champange. Torr skulle den tydligen vara.

Jag stod framför flaskorna, läste beskrivningarna. Jag valde en flaska rosa champange, Alexandre Bonnet. Inte vet jag om den är bra eller inte men den var torr med inslag av kex, hallon, hopp och drömmar.
Rosa champange är en dröm för mig. En fantasi, förbjuden sådan. Sedan barnsben har jag velat dricka en riktigt bra rosa champange men det blev inte av och kommer heller inte bli. Aldrig nånsin.

Men jag är ändå nöjd. Jag har fantasin av den vilket jag tror trumfar verkligheten med hästlängder. Jag var nämligen aldrig speciellt förtjust i champange och jag tror inte att färgen skulle vinna mina smaklökars gillande. Jag väljer att tro att jag har rätt.

Inga kommentarer: