fredag 5 februari 2010

Playlist

Som jag hoppas att ni har förstått så är jag hemskt förtjust i klubben Sunkit. Den är bra och underbar, googla om ni vill veta what it's all about. Anledningen till att jag lärt mig så överdrivet många låtar är för att jag har haft en fantastisk sunkadelica-kran; Trampe. En fantastisk man.
Jag gick nu igenom min mail, hamnade i 2006. Hittade en playlist till en skiva han bränt mig, en playlist med kommentarer. Det här är guld.
Vi gör såhär; jag fetmarkerar låtarna ni verkligen borde kolla upp. Ok?

TILL THEA 061218

1. David Nessles Kvintett - Flickan (gammal kompis gamla band besjunger här kärleken i en av dess många odödliga inkarnationer)

2. Ny-David - Ingenjör Svensson (Kristen gitarrtrallare från 60-talet som dock stundtals har svårt att få orden att räcka till)

3. Schytts - Här kommer Mårtensson (Ewert Ljusbergs svenska text till Let's twist again)

4. Thore Skogman - Popoppitopp (gjorde även TV-historia då Dag Vag, Gyllene Tider och Thore gjorde den tillsammans i Måndagsbörsen 1981)

5. Peter Hofmann - House of the rising sun (I mitt operalexikon står det om Peter att han "även sjunger rockmusik". Förskönande omskrivning)

6. Bengt Andersson - Hårdkokt (Dagispunk rakt i solar plexus på ALLA!)

7. Dr Kosmos - Mobbaren (När Dr Kosmos fortfarande var fräscha)

8. Tiny Tim - I got you, babe (falsettsångaren och geniet, här i duett med sig själv)

9. Aftonbladet - Hottentott (Lasse Anrell på saxofon och Jan-Olov Andersson på kör)

10. Mona Seilitz - Låt mig få jojja (Mona åkte på semester i söder, köpte kassettband med lokal musik och skrev svenska texter till dem. Resultatet är hårresande!)

11. Peter Himmelstrand - Ljudet när du snarkar (Peter tröttnade på tonårstrudeluttarna i Gyllene Tider och allt "bli min i natt"-pjosk, så han skrev en egen version)

12. Bengt Andersson - Man ska slå dem med glasögon (man ska inte dra sig för det!)

13. Ahrvid Engholm - Flygande tefat (gammal kompis och Sunkit-stammis vars sång knappast lär vinna några priser, men låten är charmig. Notera Ahrvids slutkommentar.)

14. Jörgen Edman & Polarna - Eva (strippan från Trosa) (något av en staple bland 70-talets dansband, spelades in av många. Just den här versionen dansar Ted Åström till i "Repmånad")

15. Ture Wulf - Svarte Joe & Jag (outtake från inspelningar med denne skillingtryckstolkare. Han reducerar melodin till ett "först så går det upp, sen går det ner, sen går det upp" och flörtar med Stig Hallén i slutet)

16. Stig Nilsson - Du springer naken framför mig (den är rumba)

17. Anita Hegeland - Trollkarlen Lurifix (obehaglig sång, måste jag säga. Norsk såklart)

18. KSMB - Feliz Navidad (tafflig jullåt av braigt punkband där min kompis Johan var trummis. Han skäms för den här inspelningen. Jag förstår honom)

19. Anna-Lisa Ingemansson - Lili Marlene (no comments)

20. Bengt Andersson - Tryck på busstopp innan barnen (just det!)

21. Fuck Off - Hon hade kuk (Roxette på svenska)

22. Harry Persson - Å sicken fest (partyklassiker från det glada 30-talet. Harry verkar ha gjort sig en karriär på fylleimitationer)

23. Thore Skogman - Jag fikar efter kaffe ("jag är en filur"...."jag är ett svin" skulle jag nog säga)

24. Bengt Andersson - Lägg ner julen (passar ju bra till årstiden)

25. Tiny Tim - Do ya think I'm sexy? (Gå och göm dig, Rod!)

26. Loa Falkman - Se på mej (sånt här gör man inte ostraffat. Straffet blir att spelas på Sunkit i all evighet)

27. Helen Sjöholm - Kåta Maja (gömt spår på i övrigt väldigt finstämd visskiva)

2 kommentarer:

Jennie sa...

Det var alldeles för lite snusk i denna playlist! Var är Schyssta kukar? :-)

MissDecibel sa...

Haha, jag har fått flertalet skivor av Trampe, mycket snusk har funnits med. Schysta Kukar finns på en annan.

För övrigt så är jag stolt ägare till Belina, det finns så många goa låtar på den skivan! Sadism är en favorit.